Rust er bilernes fjende nr. 1
Man kan ikke helt undgå, at ens bil vil blive angrebet af rust på et eller andet tidspunkt i dens levetid, men som bilejer kan man gøre sit for at udsætte dette så længe som muligt. Dette kan blandt andet gøres ved at lave nogle tiltag i hjemmet såsom at bygge en garage, der kan beskytte bilen mod den lette syreregn, der forekommer i Danmark, samt naturligvis beskytte bilen mod vinterens sne og kulde, der kan være skyld i at der opstår rustskader på undervognen, skærme og bærende dele. Derudover kan man naturligvis sørge for at køre bilen til et autoværksted, der kan sikre den betydeligt.
Den væsentligste faktor når det kommer til beskyttelse mod rust er naturligvis at give bilen en undervognsbehandling, der vil sikre den mod det meste af det vejsalt, der bliver lagt på vejene i vinterhalvåret. Biler, der bliver produceret i udlandet er ikke klargjort til de danske veje og vejrforhold, hvilket vil sige at køber man en splinterny bil fra fabrikken bør man køre denne direkte til nærmeste autoværksted, for at få den undervognsbehandlet og sikret mod den rust, der eventuelt kan opstå i forbindelse med almen kørsel.
Sådan opstår rust
Det der er så farligt ved rust, er at det ikke bare kommer i løbet af nattens mulm og mørke og overtager ens bil fuldstændig. Det er en langsommelig proces, der forekommer når jern og ilt går i forbindelse. Dette kan f.eks. ske hvis bilen over en længere periode bliver våd i undervognen, som det er tilfældes i forbindelse med sne og slud på vejene. En af de ting, der er farlige ved rust er, at man umiddelbart ikke kan se det fra starten, man opdager det typisk først når lakken på bilen begynder at boble op, hvor den er nået igennem.
Tager man ofte forbi ens lokale autoværksted og får hævet bilen op på en lift vil ens mekaniker hurtigt kunne se om der er potentielle farer i forbindelse med rust på ens bil, herefter gælder det om at handle hurtigt og få skåret de steder af skærmen af, der er inficerede, for derefter at erstatte disse, i nogle tilfælde kan det være nødvendigt at skifte en hel skærm. Dette skyldes at rust, hvis det river sig frit og lander på et ikke-inficeret område kan sprede sig som løbeild, og eventuelt ramme bilens bærende dele. Kilde: Ølholm Suvo & Autocenter